Myślmy Razem - Synergia

czasami temat nasuwa się sam

Niestety to nie ja wymyśliłem to hasło - po raz pierwszy zobaczyłem go na wykładach, gdy mój obecny szef tłumaczył nam, po co komu coś takiego, jak analizy przestrzenne. Jako geograf, bardzo polubiłem ten zwrot. Chciałem nim nawiązać do problemu relacji człowiek - przestrzeń w kontekście ostatnich wydarzeń w Polsce...

Na innym wykładzie pewien profesor przedstawił nam taki problem - "wyobraźcie sobie, że do władz Krakowa zgłasza się pewien zagraniczny inwestor z pytaniem, czy mógłby wydzierżawić, bądź kupić Sukiennice, bo chciałby tam stworzyć hotel. Problemem nie jest to, co powiedziałyby władze miasta, lecz raczej to, kto powinien o tym zdecydować... Bo czy aby na pewno jest to kwestia miasta? Może to kwestia właściciela budynku? A może raczej wypowiedzieć powinni się okoliczni mieszkańcy - ich dotyczyłoby to pewnie w większym stopniu (hałas, samochody, dostawy itp.). No ale Sukiennice to nie kwestia mieszkających na Rynku - to przecież SUKIENNICE! W Krakowie powinno się odbyć referendum!... Ale właściwie Sukiennice to dobro narodowe - to naród musiałby się wypowiedzieć - na pewno ma do tego prawo!"

Problem wbrew pozorom nie jest abstrakcyjny - niedawno słyszałem, jak Hanna Gronkiewicz-Waltz mówi w radio, że dla niej ważniejszy od głosu "obrońców krzyża" jest głos Warszawiaków... Wcześniej słyszałem, że choć prezydent stał na czele wszystkich Polaków, to grunt na Krakowskim Przedmieściu należy jednak do Kancelarii i to ona ma zdecydować...  Słyszałem też, że grunt nie ma tu nic do rzeczy, bo krzyż to kościół a kościół to episkopat. Czyli dokładnie tak jak przykładzie powyżej:)

Wczoraj czytam, że mieszkańcy Krowodrzy protestują przeciw poszerzeniu Czarnowiejskiej, bo stracą miejsca parkingowe. To nic, że pół Krakowa stoi w korku (na własne życzenie) - Krowodrza zdecyduje za nich - problem ten sam.

No i wreszcie powódź - kto spuścił wodę, kogo zalało, kto mu wydał zezwolenie na budowę i kto wreszcie ma dać pieniądze na pomoc - czyli kto jest odpowiedzialnym za PRZESTRZEŃ?

...because spatial means special...:)

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Subscribe